GAZETELERDEN KESTİKLERİM – ABDÜLMECİD EFENDİ’NİN DÜRRÜŞEHVAR SULTAN TABLOSU

Müziğe karşı kulaklarımın çok hassas olmaması nedeniyle dersler almama rağmen bir müzik aleti çalamadığımı daha önceki yazılarımda bahsetmiştim. Buna karşılık iyi bir dinleyiciyim. Bulunduğum yerlerde opera, bale, resital ve konser gibi sanatsal faaliyetleri takip etmeye gayret gösteriyorum. Ayrıca basında çıkan yazıları takip ettiğim gibi bu konularla ilgili radyo ve televizyon sunumlarını da dinliyorum.

İstanbul’da gerçekleşen,”İdil Biret’in Resitali” ile ilgili yazım Çorum Haber Gazetesi’nde 11 Mart 2019 tarihinde yayınlandığında bazı Osmanlı padişahlarının ve hanedan mensuplarının Klasik Türk Müziği ve Klasik Batı Müziği ile uğraştıklarından bahsetmiştim. Bir arkadaşımın bana gönderdiği bir mesajda bu saltanat mensupları hakkında kendisinin bilgi istediğini yazmıştı. Arkadaşımın  bu isteğini Çorum Haber Gazetesi’nde 15 Ocak 2020 tarihinde yazdığım “Yeni Yıl Konseri – III. Selim” başlıklı yazımla yerine getirmiştim.

Bu arada kesmiş olduğum gazete kupürlerini incelerken son Halife Abdülmecit Efendi hakkında Doğan Hızlan tarafından yazılmış aydınlatıcı güzel bir yazıya rastladım. Böylece Osmanlı hanedanı içindeki tek ressam hakkında bilgi edindim. Bu yazının önemli kısımlarını ve benim internet ortamında ulaşabildiğim bilgileri sizlerle paylaşmayı istiyorum. İsterseniz siz yazının tümünü internetten bularak okuyabilirsiniz

* * *  

“Resimlere bakarken (Abdülmecid Efendi Köşkü), hanedanın bir ressamının eserlerinin resim tarihi açısından değil, yaşama biçimimizi simgeleyen yanıyla ilgileniyorum.

Müziğe, resme tutkun bir halife. Öylesine sanatı seviyor ki, Paris’e sürgün olarak indiğinde ilk söylediği Louvre Müzesi’ni görmek arzusu.

Ölünceye kadar da sürgünde, kısır siyasetle değil, sanatla uğraşmış.

ÖNCELİKLE bir tablosunun önünde durdum, dünden bugüne sığ ahlak tartışmalarından kurtulamayanların, o resmin anlamını idrak etmelerini isterdim. Kızının portresi.

Dürrüşehvar Sultan adlı tabloda bugün gördüğümüz, beğendiğimiz, sıkça rastladığımız bir genç kız portresi. Uzun saçları beline kadar dökülmüş, bugün çağını şaşırmış birçok kişinin dekolte sayabileceği bir kıyafet.

SERGİYİ gezerken, dünden bugüne uzayan bir sanat anlayışının izdüşümlerini gördüm.”

* * *

Doğan Hızlan’ın yazısında bahsettiği Abdülmecid efendinin kızı Dürrüşehvar Sultan adlı tabloyu sizlerin değerlendirmesine sunarak devam etmeyi istiyorum.

Açıklama: Açıklama: Abdülmecid Dürrüşehvar Sultan tablosu ile ilgili görsel sonucu

Abdülmecid Efendi’nin kızı Dürrüşehvar Sultan. Tuval üzerine yağlıboya (Milli Saraylar Resim Kolleksiyonu)

Sizler bu tabloyu incelerken ben de Abdülmecid Efendi ve sanata bakışı hakkında internette rastladığım bazı önemli başlıkları sizlerle paylaşmayı istiyorum.

Abdülmecid Efendi (d. 29 Mayıs 1868, Beşiktaşİstanbul – ö. 23 Ağustos 1944, Paris), Osmanlı Hanedanıʼndan son İslam halifesi, ressam, müzisyen. Osmanlı Hanedanı’nın tek ressam üyesidir ve döneminin Türk ressamları arasında yer almıştır. Amcasının oğlu Mehmed Vahdettin’in 4 Temmuz 1918’de tahta çıkması üzerine Osmanlı tahtının veliahtı olan Abdülmecid; bu sıfatı 1 Kasım 1922’de saltanat kaldırılıncaya kadar taşıdı. TBMM tarafından 19 Kasım 1922’de halife seçildi. Osmanlı Halifeliğiʼne resmen son veren 431 sayılı kanunun kabul edildiği 3 Mart 1924 tarihine kadar “halife” unvanını taşıdı. Tarihe “Son Osmanlı Halifesi” olarak geçmiştir.

(SÜRECEK)

Leave a Comment.